torsdag 9 juni 2011

Alezandraa

Bua

Idag eller igår rättare sagt så åkte vi till Ellie & Marcus och grillade och efter typ några timmar bestämde vi oss för att bada.
Så typ badar vi en stund och efter ett tag så vill Ellie gå upp & ingen annan vill så är hon jävla taskig mot mig som vet att jag har typ den största fobin mot äglar.
Så då säger hon så här.
E: Alex, du vet väl att älgar kan simma?
Jag får då värsta paniken och börjar kolla mig överallt över hela sjön eftersom det är skog överallt.
A: Seriöst?!!!
E: Ja visste du inte det?
A: Men seriöst, jag vill fan inte bada mer.. (grips av fucking panik ju)
Alla försöker typ säga men dom kan typ inte simma dom är som typ hästar.. Jag kan inte om hästar vad fan!
Sen så försöker dom övertyga mig om att hästar typ går på botten för dom inte kan simma men nu har jag kollat upp det här mer noga... Hahaha och en grej som kommer från typ Illustrerad vetenskap så står det faktiskt såhär..

Älgar är mycket uthålliga simmare, som kan tillryggalägga flera kilometer. Det händer emellanåt att svenska älgar simmar till Danmark, en utflykt, som även på det smalaste stället mellan de båda länderna är minst fyra kilometer lång. I realiteten är det förmodligen längre, eftersom djuren ofta undviker bebyggelse och människor.
Som alla andra hjortar är älgar växtätare, men de är extra förtjusta i vattenväxter. En del vattenväxter kan de få tag i genom att helt enkelt vada ut på grunt vatten, sticka huvudet under vattnet och bita av dem. Det finns dock en gräns för hur många vattenväxter älgen kan få tag i på det sättet. Att djuren lärt sig simma beror på att det ökar deras aktionsradie avsevärt och därmed gör att de kan få tag i fler växter. Älgar är för övrigt även utmärkta dykare. De kan dyka ned till tre-fyra meters djup för att ta en munfull vattenväxter och kan stanna under vattnet i två-tre minuter.
Eftersom älgar i regel är skygga, är det många som inte känner till att de kan simma, inte ens i områden med stora älgbestånd. Det kan vara förklaringen till att vissa människor förväxlar dem med sjöormar. En simmande älg ligger lågt i vattnet, och dess långa nos och välvda rygg kan enkelt förväxlas med ett sjöodjur.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar